SUPERRASK STREAMER

A10 Review - Stereopluss

SUPERRASK STREAMER

Dete er boksen for deg som trenger mer enn en streamer. Aurender A10 gir deg nemlig superrask tlgang tl den lagrede musikken din også. Med gnistrende god lyd.

Tekst og foto: Roy Ervin Solstad

Bortset fra dem som lager egne streamere og musikkservere, så virker det nesten som Aurender er blit en slags bransjestandard som drivverk for digitale fler, enten de streames eller hentes fra egne harddisker. På hif-messe eter hif-messe er det en drøss av utstllere som benyter Aurender-produkter koblet tl sine egne digital-tl-analog-konvertere. Aurender nøyde seg nemlig lenge med å kun lage servere og streamere uten slike konvertere. Det har endret seg med Aurender A10, den første boksen fra det sørkoreansk-amerikanske selskapet som kan kobles ret i en forsterker. A10 Aurender A10 gjør nemlig alt en digital musikkspiller skal gjøre, bortset fra å avspille små, runde, sølvglinsende plater. Den tar de digitale signalene, enten de kommer fra en ekstern harddisk, den interne på hele fre terrabyte eller de som kommer fra strømmetjenester som Tidal og Qobuz. Ved avspilling blir musikken bufret i en egen 120 GB SSD-disk, slik at den videre avlesningen blir best mulig, og dermed gir best mulig lydkvalitet.

Den store harddisken på 4 terrabyte gjør at du får plass tl hele den digitale platesamlinga (med mindre den er helt ekstremt stor). Det er også enkelt å legge over musikk man har kjøpt i høyoppløst format på harddisken, slik at du kan avspille helt opp tl DSD-fler. Det er ingen muligheter for trådløs tlkobling tl internet, så her må du bruke kabel for å streame for eksempel Tidal, og nå fra i sluten av desember også MQA, men også for å kunne utnyte den fantastske appen tl Aurender. Den er ekstremt brukevennlig og kjapp. Både fltrering av søk og byte mellom Tidal og intern harddisk går som en lek. I tllegg lar appen deg klikke på artster, slik at du kan få info om dem direkte fra internet via appen. Alt er så intuitvt lagt opp at man skjønner umiddelbart hvordan den skal brukes. Selv uten å skjele tl bruksanvisningen. Sånn skal det ret og slet gjøres. Nå er ikke alt perfekt med appen heller. Jeg savner for eksempel at Conductor-appen ikke gir informasjon oppløsningen når man streamer MQA-fler. Det lyser bare blåt og står «MQA», mens jeg samtdig kan se på Amoled-displayet på selve boksen at det står «MQA Studio 352,8 kHz» når jeg streamer et samlealbum fra 2L, og ikke minst står det eksempelvis 24bit 96 kHz i appen når jeg spiller av en høyoppløst fl lagret på A10en. Ergo må jeg fram tl anlegget for å se at Beyonce sit siste album streames i MQA Studio 44,1 kHz. Jeg vil ha informasjonen på appen, også fordi skrifen som sier noe om formatet på Amoled-skjermen er så liten at det ikke er lenge før jeg trenger forstørrelsesglass for å se det. Det er jo også lit upraktsk at MQA-albumene ennå ikke er tagget av Tidal, slik at man letere kan velge de albumene ved søk. Men det kan neppe Aurender lastes for. Det er i skrivende stund også sterke rykter om at dete er på vei fra Tidal innen kort td. Det vil gjøre brukervennligheten ved MQA-streaming lagt større også gjennom den ellers veldig imponerende appen fra Aurender. Derimot er jeg lit mindre imponert over at Aurender ikke har lagt inn en digital inngang eller to i tllegg tl den ene optske (og de to USB-inngangene). Det ville git større mulighet tl å benyte A10 som et digitalt nav i anlegget. Nå begrenser det seg strengt tat tl en digital kilde som må ha optsk utgang i tllegg tl interne og eventuelt eksterne harddisker du måte koble A10 tl. Jeg håper Aurender i en fremtdig versjon av denne ellers så praktske boksen gjør noe med det. Det kunne også vært gunstg med digitale utganger. Om ikke annet for at de verste hif-freakene med tder kunne brukt A10 som et rent drivverk tl en enda bedre digital-tl-analog-konverter. Noe annet de bør vurdere er tegnene på fernkontrollen. De er bortmot uleselige, og særlig i lit dårlig lys og med øyne som nærmer seg 50, blir det ren gjetelek om hvilken knapp som gjør hva. Så her er det bare å lese bruksanvisningen og pugge. Eventuelt gi beng i hele fernkontrollen og styre alt med appen. Det ble i hvert fall løsningen for meg. En tng de derimot har tenkt på er muligheten for å koble seg direkte tl en efektorsterker. A10 har nemlig volumkontroll som fungerer på både den balanserte og ubalanserte analogutgangen. Dermed kan du klare deg med en A10, en efektorsterker og to høytalere for å ha et komplet anlegg. I hvert fall om digitale fler er det du hører på. Det er for øvrig verdt å merke seg at A10 blir varm i bruk. Ikke så varm at den er vond å ta på, en såpass varm at man nok bør ha 10-15 centmeter med luf over den. Å plassere den midt i en stabel med komponenter er neppe særlig gunstg.

Lyden Jeg har vært bortskjemt denne vinteren med svært gode digitale musikkgjengivere tl test, og Aurender A10 føyer seg glat inn i rekken av ypperlige produkter. Klangmessig er den svært nøytral, noe som gjør at den let kan matches med annet utstyr. I mit oppset og med fere ulike høytalere, så var det klin umulig å skulle gi A10 skylda for hverken for skarp diskant eller for mye nivå i nedre mellomtone. Her går godlyden ret gjennom uten at det blir noen klangmessig slagside noe sted. Jeg tror likevel det er viktg å ha i bakhodet at Aurender sine spillere enten de er rene drivverk som brorparten av deres produkter, eller som A10 med inkludert digital-tl-analogkonverter, først og fremst bør sees på som en harddisk-avspiller med netverks-tlkoblingen og streamingen fra Tidal og eventuelt Qobuz som ren bonus. Det er ikke det at lyden fra streaming, enten det er Tidal Hif eller Master/MQA er dårlig. Det er heller det at lyden er så ekstremt bra når du spiller musikk du allerede har lagt inn på harddisken. Det er for det første total stllhet der det skal være stlle. Hadde vi snakket om kvaliteten på tv-bilder ville vi skryt av sortnivået, men akkurat som når vi ser på bilder, kommer detaljene langt bedre fram om bakgrunnen er helt sort. Eller helt stlle når det gjelder lyd. Det gjør samtdig noe med dynamikken i musikken, og ikke minst mikrodynamikken som er så avgjørende for en troverdig gjengivelse av favoritlåtene. For enten det er at du hører vokalisten trekker pusten, eller du hører at fngrene tl kontrabassisten sklir over halsen før han plukker på strengen med enten fngeren eller fngerneglen, så er det netopp slike smådetaljer som hever følelsen av tlstedeværelse. Nå skal det nok legges tl at A10 oppleves bedre på mikrodynamikk enn makrodynamikken. I hvert fall om man skal være så freidig å sammenligne med lyden fra en ren digital-tl-analogkonverter som koster det samme, men som verken har innebygget streamer eller mulighet for netverksog harddiskavspilling. Der var nok PS Audio Directstream enda råere og hadde mer kraf, pondus og atakk enn Aurender A10. Det er likevel ingen puslete gjengivelse denne elegante boksen leverer. Bassen er kontant, dyp og detaljert. Det er med andre ord ingen grunn tl å følge oppfordringen fra Leonard Cohens siste plate «You Want It Darker». Dete er defnitvt mørkt nok. Den gode bassgjengivelsen bidrar også tl at størrelsen på opptaksrommet, eller holografen om du vil, blir veldig bra. Er opptaksrommet stort, hører du det med A10 som signaloverfører. Den sorte bakgrunnen gavner også mellomtonegjengivelsen. Det er klangrikt så det holder her, enten det er saksofonen i begynnelsen på Lazarus-låta på Bowies siste mesterverk, eller sårheten og den reduserte styrken i stemmen hans der han bokstavelig talt ligger på dødsleiet. Blir du ikke rørt av dete, er det i hvert fall ikke A10 sin feil. Lenger opp i frekvensene hører du enkelt at opptaket av hi-haten på «Your Latest Trick» fra det som var tdenes mest solgte cd-plate, Dire Straits’ «Brothers In Arms» virker langt mer ekte enn slagene på klanten av skarptromma. Her er det nemlig ingen avrulling i diskanten. I hvert fall ikke som jeg kan oppdage. Når Cecilia Bartoli trykker tl på «Sposa, Non Mi Conosci» av Giacomelli hadde det singla i glass om jeg hadde hat noe krystall her. Den største forskjellen lydmessig når man går fra å spille fra den innebygde harddisken tl streaming er at at lyden blir ørlite mindre klar og at bakgrunnen ikke er like stlle som før, slik at detaljnivået reduseres lit. Lydbildet blir lit fatere, bassen lit mindre kontant og lyden totalt set oppleves lit mindre glat og letlytende. Dog skal det bemerkes at lyden fremdeles er gnistrende god. Den lille lydmessige nedturen har den jo strengt tat skyld i selv, grunnet lydkvaliteten fra harddisk. Konklusjon Har du mye musikk lagret digitalt, gjerne høyoppløst, burde Aurender A10 være høyt på ønskelista om du er ute eter en high-endavspiller tl de flene. Er du derimot kun ute eter en ren streamer, burde du kanskje lete andre steder. Da kjøper du nemlig et produkt du ikke får utnytet tl fulle dersom du velger Aurender A10. Selv synes jeg A10 låter så bra fra egen harddisk at jeg lurer på om jeg burde begynne å kjøpe langt fere høyoppløste musikkfler og en Aurender…